Fizjoterapia stomatologiczna

Odwiedź nową stronę poświęconą fizjoterapii stomatologicznej.

Fizjoterapia stomatologiczna znajduje zastosowanie w:

• zaburzeniach stawu skroniowo-żuchwowego i bólu tego stawu
  • zwiększonego napięcia okolicy żuchwy i policzków
  • u pacjentów cierpiących na bruksizm
  • bólach głowy i kręgosłupa szyjnego
  • w stomatologii i ortodoncji
  • przed i po zabiegach chirurgii szczękowo-twarzowej
  • w logopedii

Praca ze stawem skroniowo-żuchwowym (TMJ- temporomandibular joint) wymaga poznania przyczyny dolegliwości i taki cel stawiam sobie w terapii z pacjentem. Metody fizjoterapii zawsze dobieram indywidualnie, ponieważ tylko wówczas można spodziewać się pozytywnych jej efektów.

TMJ
TMJ Świdnica

Typowe objawy w zaburzeniach TMJ

• ból i sztywność mięśni twarzy i szyi
  • ból stawu skroniowo-żuchwowego
  • klikanie, trzaski, przeskakiwanie w stawie
  • ograniczenie zakresu ruchomości (szczękościsk, trismus)
  • zablokowanie żuchwy w otwarciu lub zamknięciu
  • asymetria toru żuchwy
  • bruksizm : zaciskanie, zgrzytanie zębami
  • ból głowy, szumy uszne

W fizjoterapii stawu s-ż w zależności od objawów stosuję  metody mające na celu zmniejszeniu bólu  i przywróceniu  prawidłowych napięć w obrębie twarzoczaszki. Nakierowane są zarówno na mięśnie (masaż mieśniowo-powięziowy, terapia narzędziowa, igłoterapia)  jak i na staw. Tu wykorzystuję metody  zwiększające ruchomość żuchwy ( trakcje i mobilizacje) oraz techniki odblokowujące krążek stawowy.

Często zdarza się, że ze schorzeniem pierwotnym powiązane są inne dolegliwości takie jak ból głowy oraz ból odcinka szyjnego kręgosłupa. Praca na tych dwóch regionach jest niezwykle istotna, aby terapia była skuteczna.

Relaksacja i psychoterapia bywa elementem równoległym w terapii.

*Rehabilitacja w stomatologii i ortodoncji to procedury, które pomocne są pacjentom borykającym się ze szczękościskiem (trismus), który w znacznym stopniu potrafi ograniczyć zakres ruchomości żuchwy i utrudniać lub nawet uniemożliwić leczenie ortodontyczne i stomatologiczne.

Stosuje się je również po ekstrakcji zęba, kiedy pojawia się obrzęk i ból. Zastosowanie drenażu limfatycznego, relaksacji mięśni i kinesiotapingu pozwala znacznie ograniczyć  dolegliwości związane z procedurami endodontycznymi.

*Fizjoterapia po zabiegach chirurgii szczękowo-twarzowej w początkowym etapie ukierunkowana jest na zmniejszenie obrzęku po zabiegu oraz obniżanie poziomu bólu, niwelowanie szczękościsku czy zaburzeń czucia w obrębie żuchwy i szczęki.

Równie ważna jest autoterapia stosowana przez pacjenta w domu, która ma na celu obniżenie napięcia mięśni działających na staw (m. skroniowy, m. żwacz, mięśnie skrzydłowe, mm. nadgnykowe i mm. podgnykowe).

Współpraca fizjoterapii i logopedii niesie ze sobą pozytywne skutki dla poprawy napięć w obrębie twarzoczaszki i traktu ustno-twarzowego.  Zaburzenia te mogą mieć charakter globalny i spojrzenie całościowe na pacjenta daje szansę na przywrócenie prawidłowych wzorców.Terapia manualna, masaż mięsniowo-powięziowy, ćwiczenia w domu to główne narzędzie pracy w tym obszarze.

Do zobaczenia w gabinecie :)

TMJ